(အမ်ိဳးသားပညာ၀န္ ဦးဖုိးက်ား)
ေရွးေရွးအခါက ကရင္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးတစ္ဦး ဖူးေမာ္ေထာ္ ဆိုသူသည္ မိမိ၏လယ္ကို ေမ်ာက္တို႕ဝင္ေရာက္ ခိုးယူလြန္းသျဖင့္ စိတ္ညစ္အားေလ်ာ့ေသေယာင္ ေဆာင္ေနေလ၏။
ေမ်ာက္တို႕ျမင္ေသာ္ သူ့စပါးကို ငါတို႕ခိုးယူ၍ ေသရသည္ ၊ ငါတို႕ ေကာင္းစြာ သျဂၤဳိလ္ သင့္သည္ဟု ဆိုေယာင္ကာ မသာအခမ္းအနားအတြက္ မိမိတို႕၏ စည္သံုးလံုးကို ယူေဆာင္၍ တီးခတ္ၾကေလ၏။
ဤသို႕ တီးခတ္စဉ္ ဖူးေမာ္ေထာ္ သည္ ေသေယာင္ေဆာင္ေနရာမွ ရုတ္တရက္ ထလိုက္ရာ ေမ်ာက္တို႕ သည္ အံ့အားသင့္ ၊ ေၾကာက္လန္႕၍ ထြက္ေျပးၾကသည္ႏွင့္ စည္တို႕သည္ က်န္ရစ္ေလ၏။
ဖူးေမာ္ေထာ္သည္ ထိုစည္သံုးလံုးကို အိမ္သို႕ ေဆာင္ယူခဲ့၏။ တစ္လံုး ေရႊ ၊ တစ္လံုး ေငြ ၊ တစ္လံုး အျဖဴေရာင္ျဖစ္ရာ အျဖဴေရာင္ စည္သည္ ' မေဂၚဖေဂၚလီ ' ေခၚေသာ အိုင္တြင္းသို့ က်သြား၍ ေပ်ာက္ဆံုးေလသည္။ က်န္ ေရႊဖားစည္ ၊ ေငြဖားစည္ ႏွစ္လံုးကို ကရင္တို့သည္ အလြန္ႏွစ္သက္ ျမတ္နိုး ရိုေသၾကသည္ႏွင့္ ႏွစ္စဉ္ ပြဲလမ္းသဘင္ ႀကီးစြာျပု၍ က်င္းပပူေဇာ္ၾက၏။ (စည္မ်က္ႏွာ နႈတ္ခမ္းတြင္ ဖားရုပ္ကေလးမ်ား ပါရွိ၍ ဖားစည္ဟု ဗမာတို႕က ေခၚၾကသည္)
ထုိသုိ႕ ႏွစ္စဉ္က်င္းပေနရာ မြန္ကရင္တို႕သည္ ႏွစ္စဉ္ ထိုစည္မ်ားရွိရာသို့ သြားရသည္ကို ၿငီးေငြ႕သည္ႏွင့္ တစ္ခါေသာ္ ထိုစည္တို႕ကို မိမိတို႕ရပ္ရြာသို႕ ယူေဆာင္လာခဲ့၏။ ထိုစည္ႏွစ္လံုးကို ' ေဂၚကြာထူး ' ၊ ' ေဂၚကြာေစး ' ဟူ၍ ကရင္ဘာသာျဖင့္ ေခၚေလသည္။ မြန္ကရင္တို႕သည္ ထိုစည္ႏွစ္လံုးကို သထံုနယ္ ၊ ဒုန္ရင္းရြာအနီးရွိ ဂူတစ္ခုအတြင္း၌ သိမ္းဆည္းထားသည္ဟု အယူရွိၾကေလသည္။
ထိုစည္တို႕ကို တီးခတ္ေသာ လက္ခတ္တို႕မွာ ဖာပြန္နယ္ ၊ လူးေသာ္ကို ရြာရွိ ဗမာကရင္တို႕၏ လက္တြင္ က်န္ရစ္ခဲ့ၾကသည္။ သို့ေၾကာင့္လည္း ႏွစ္စဉ္လိုပင္ ပြဲေတာ္ခ်ိန္ က်ေသာအခါ၌ ဗမာကရင္တို႕သည္ မြန္ကရင္တို႕ထံ ဆင္းလာ၍ ထိုဖားစည္မ်ားကို ျပန္၍ ေပးအပ္ရန္ ေတာင္းဆိုေလ့ရွိၾကသည္။ သို႕သာ္လည္း မရရွာၾကေခ်။
ထိုစည္တို႕ကို အတင္းေဆာင္ယူသြားေသာ မြန္ကရင္ ႏွစ္ေယာက္မွာ ေဂၚလီေဘးႏွင့္ ေဂၚဆာေပၚတို့ျဖစ္၍ အျမင့္အျမတ္ထားေသာ ဖားစည္တို႕ကို ခိုးယူျခင္း တည္းဟူေသာ အျပစ္ေၾကာင့္ မ်က္စိမ်ား နာရသည္ဟု ဆိုသည္။ ယခု ဒံုးရင္းရြာရွိ ထိုသူႏွစ္ေယာက္မွ ဆင္းသက္ေသာ သား ၊ ေျမး ၊ အဆက္အနြယ္ တို႕သည္ ယေန႕အထိ ထိုသို႕ပင္ မ်က္စိနာေရာဂါ ရၾကသည္ဟု ဆိုသည္။
[မွတ္ခ်က္ေဂၚကြာထူး (ဗမာ ကရင္ ဘာသာ)
ေဂၚ = စည္ကို ေရွ့တည္၍ ေခၚေသာစကား ၊ ကြာ = ခါးစည္းအပတ္ ၊ ထူး = ေရႊ ၊ ေစး = ေငြ ။ ]
ကရင္လူမ်ိဳး ေခါင္းေဆာင္ ေထာ့မဲဖ
ျမန္မာ႔ဂုဏ္ရည္ ရာဇ၀င္ဖတ္စာ (ဦးဖုိးက်ား)
ကရင္လူမ်ိဳးတို႕သည္ ေျမာက္အရပ္ဆီမွ တျဖည္းျဖည္း ဆင္းလာ၍ ျမန္မာျပည္တြင္းသို႕ ေရာက္ၾကသည္။ ထိုသို႔ ေျမာက္အရပ္၌ ေနၾကစဉ္က ကရင္လူမ်ိဳးတို႕၏ ပထမေခါင္းေဆာင္ အႀကီးအမႉး ေထာ့ဖဲမ ဆိုသူသည္ အလြန္ အားအင္သန္စြမ္း က်င္လည္သည့္အျပင္ မိမိအမ်ိဳးသားမ်ားအား ေကာင္းစြာ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေလသည္။
တစ္ခါေသာ္ မိမိတို႕လယ္ယာကို အလြန္ ႀကီးမားၾကမ္းတမ္းေသာ ေတာဝက္ႀကီး တစ္ေကာင္သည္ လာေရာက္တူးဆြ ဖ်က္ဆီးေလ့ရွိ၏။ ထိုဝက္ႀကီး၏ ရန္ကို ၿဖိဳဖ်က္နိုင္သူမရွိဘဲ ကာလအတန္ၾကာ အဖ်က္အဆီး ခံေနၾကရကုန္၏။
ထိုအခါမွ ေထာ့ဖဲမသည္ ကိုယ္တိုင္ထြက္၍ ႏွိမ္နင္းရေလသည္။ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာ တိုက္ခိုက္ေလမွ ဝက္ႀကီးေသ၍ ထားခဲ့ၿပီးလ်ွင္ ေထာ့မဲဖ ျပန္ခဲ့၏။ ဝက္ႀကီးေသေၾကာင္းကို ၾကား၍ ေထာ့မဲဖ၏ သားမ်ားသည္ ဝက္ေသေကာင္ကိုယူရန္ သြားၾကရာ ဝက္ေသေကာင္ကို မေတြ႕ရေတာ့ဘဲ တိုက္ခိုက္စဉ္က က်ိဳးက်န္ရစ္ခဲ့ေသာ ဝက္စြယ္တစ္ေခ်ာင္းကိုသာ ေတြ႕ၾကရေလ၏။
ေထာ့မဲဖသည္ ထိုဝက္စြယ္ကို ဘီးလုပ္၍ အသံုးျပဳေလ၏။ ထိုဝက္စြယ္မွာ အလြန္ ထူးဆန္းအံ့ဩဖြယ္ ေကာင္းသည္ကို ေတြ႕ရေလ၏။ ထိုဝက္စြယ္ကို ဆင္ယင္ အသံုးျပဳသူတို႕သည္ ပ်ိဳရြယ္သန္မာေသာ အျဖစ္ကို ရၾကေလ၏။ ဤသို့အားျဖင့္ မၾကာမီပင္ မိမိတို့ ရပ္ရြာ၌ လူသူမ်ားျပားစြာ တိုးတက္လာေလ၏။
ဤသို႕ လူပြားမ်ားလာ၍ ေနရာက်ဉ္းသျဖင့္ ေနရာထိုင္ခင္းအသစ္ကို ရွာေဖြရန္ ထြက္ခြာလာခဲ့ၾကေလ၏။ တျဖည္းျဖည္း လာခဲ့ၾကရာ ကရင္ဘာသာျဖင့္ ' ထီဆဲ့မဲ့ယြား ' ေခၚေသာ ျမစ္ႀကီးတစ္ခုကို ေရာက္လာေလ၏။ ထိုျမစ္ႀကီးသို႕ ေရာက္ၾကေသာ္ ခရု စသည္တို႕ကို ေတြ႕ရွိခ်က္ျပဳတ္ၾကရာ၌ အလြန္ အခ်ိန္ၾကာ ေႏွာင့္ေႏွးသည္ႏွင့္ ေထာ့မဲဖသည္ ၎၏ လူတို႕ကို မေစာင့္ေတာ့ဘဲ ေရွ႕က သြားႏွင့္ေလ၏။ ေထာ့မဲဖက " သင္တို႕သည္ အလြန္ ေလးလံေသာသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္ ၊ ငါ မေစာင့္နိုင္။ သို့ရာတြင္ ငါ့ေနာက္ကို လိုက္လာနိုင္ၾကေအာင္ ငါသြားရာလမ္းကို ရွင္းလင္းခုတ္ထြင္ မီးရွိဳ့၍ အမွတ္အသား ထားခဲ့မည္။ ငါ့ေနာက္သို႕ လိုက္ခဲ့ၾက " ဆို၍ ေရွ႕က သြားႏွင့္ျခင္း ျဖစ္ေလသည္။
ကာလအတန္ၾကာေသာ္ တရုတ္မ်ား ေပါက္လာၿပီးလ်ွင္ ကရင္တို႕အား ခရု စသည္တို႕၏ အခြံမ်ားကို မည္သို႕ခြဲထုတ္၍ အထဲမွ အသားကို ယူရပံုတုိ႕ကို ျပသေလသည္။ ထိုအခါမွ ကရင္တို႕သည္ စားေသာက္ၿပီးလ်ွင္ မိမိတို႕၏ ေခါင္းေဆာင္လူႀကီး ေထာ့မဲဖ ေနာက္သို့ လိုက္ၾကေလ၏။ ထိုသို႕ လိုက္ၾကရာ၌ ေထာ့မဲဖ ခုတ္ျဖတ္ခဲ့ေသာ ငွက္ေပ်ာပင္ စသည္တို႕သည္ ကာလၾကာၿပီ ျဖစ္သျဖင့္ ျပန္၍ အသစ္ေပါက္ ထြက္ၾကသည္ႏွင့္ လမ္းပိတ္ေန၍ ေကာင္းစြာ မသြားနိုင္ၾကဘဲ ေထာ့မဲဖကို မမီနိုင္ ရွိၾကေလ၏။
ထိုသို့ မမီနိုင္ ရွိၾကေသာအခါ ထိုအနားအနီး၌ပင္ ခ်ရပ္ တည္ေထာင္ေနၾကေလ၏။ ေခါင္းေဆာင္ ေထာ့မဲဖသည္ကား တန္ခိုးထက္ျမက္ ထူးဆန္းေသာ ဝက္စြယ္ဘီးကို ယူေဆာင္၍ ေရွ႕သို႕သာ ဆက္လက္ ထြက္သြားေလသည္။ ဝက္စြယ္ဘီးကိုလည္း ယေန႕တိုင္ မေတြ႕ၾကရေတာ့ေခ်။
မွတ္ခ်က္
ေထာ့မဲဖ (ျမန္မာကရင္ဘာသာ)
ေထာ့ = ဝက္ ၊
မဲ = အစြယ္ ၊
ဖ = အဖ ၊ အဘိုး ။
သို့ေၾကာင့္ " အဘိုးဝက္စြယ္ = ဘိုးဝက္စြယ္ " ဆိုလိုသည္။ မြန္ကရင္ဘာသာ ႏွင့္ေသာ္ " ထို႕ေမဖ " ေခၚသည္။
ထီဆဲ့မဲ့ယြား (ျမန္မာကရင္ဘာသာ)
ထီ = ေရ ၊
ဆဲ့ = တစ္ေလ်ွာက္ ျဖတ္စီးသြားသည္ ၊
မဲ့ = သဲ ၊
ယြား = စီးသြားသည္။
သို့ေၾကာင့္ ျဖတ္စီးလ်က္ရွိေသာ သဲေခ်ာင္းႀကီး ၊ သဲျမစ္ႀကီး ဆိုလိုသည္။
မြန္ကရင္ဘာသာႏွင့္ေသာ္ " ထီေဆ့ေမ့ယြား " ေခၚသည္။
Posted by မင္းအရိပ္
No comments:
Post a Comment