Tuesday, October 11, 2016

ကရင္လူမ်ိဳး မ်ား​ ဖား​စည္ကိုရပံု


ကရင္လူမ်ိဳး မ်ား​ ဖား​စည္ကိုရပံု
(အမ်ိဳးသားပညာ၀န္ ဦးဖုိးက်ား)

ေရွး​​ေရွး​အခါက ကရင္ ​ေခါင္း​​ေဆာင္ႀကီး​တစ္ဦး​ ဖူး​​ေမာ္​ေထာ္ ဆိုသူသည္ မိမိ၏လယ္ကို ​ေမ်ာက္တို႕ဝင္​ေရာက္ ခိုး​ယူလြန္း​သျဖင့္​ စိတ္ညစ္အား​​ေလ်ာ့​​ေသ​ေယာင္ ​ေဆာင္​ေန​ေလ၏။
​ေမ်ာက္တို႕ျမင္​ေသာ္ သူ့​စပါး​ကို ငါတို႕ခိုး​ယူ၍ ​ေသရသည္ ၊ ငါတို႕ ​ေကာင္း​စြာ သျဂၤဳိလ္ သင့္​သည္ဟု ဆို​ေယာင္ကာ မသာအခမ္း​အနား​အတြက္ မိမိတို႕၏ စည္သံုး​လံုး​ကို ယူ​ေဆာင္၍ တီး​ခတ္ၾက​ေလ၏။

ဤသို႕ တီး​ခတ္စဉ္ ဖူး​​ေမာ္​ေထာ္ သည္ ​ေသ​ေယာင္​ေဆာင္​ေနရာမွ ရုတ္တရက္ ထလိုက္ရာ ​ေမ်ာက္တို႕ သည္ အံ့​အား​သင့္​ ၊ ​ေၾကာက္လန္႕၍ ထြက္​ေျပး​ၾကသည္ႏွင့္​ စည္တို႕သည္ က်န္ရစ္​ေလ၏။

ဖူး​​ေမာ္​ေထာ္သည္ ထိုစည္သံုး​လံုး​ကို အိမ္သို႕ ​ေဆာင္ယူခဲ့​၏။ တစ္လံုး​ ​ေရႊ ၊ တစ္လံုး​ ​ေငြ ၊ တစ္လံုး​ အျဖဴ​ေရာင္ျဖစ္ရာ အျဖဴ​ေရာင္ စည္သည္ ' မ​ေဂၚဖ​ေဂၚလီ ' ​ေခၚ​ေသာ အိုင္တြင္း​သို့​ က်သြား​၍ ​ေပ်ာက္ဆံုး​​ေလသည္။ က်န္ ​ေရႊဖား​စည္ ၊ ​ေငြဖား​စည္ ႏွစ္လံုး​ကို ကရင္တို့​သည္ အလြန္ႏွစ္သက္ ျမတ္နိုး​ ရို​ေသၾကသည္ႏွင့္​ ႏွစ္စဉ္ ပြဲလမ္း​သဘင္ ႀကီး​စြာျပု၍ က်င္း​ပပူ​ေဇာ္ၾက၏။ (စည္မ်က္ႏွာ နႈတ္ခမ္း​တြင္ ဖား​ရုပ္က​ေလး​မ်ား​ ပါရွိ၍ ဖား​စည္ဟု ဗမာတို႕က ​ေခၚၾကသည္)

ထုိသုိ႕​ ႏွစ္စဉ္က်င္း​ပ​ေနရာ မြန္ကရင္တို႕သည္ ႏွစ္စဉ္ ထိုစည္မ်ား​ရွိရာသို့​ သြား​ရသည္ကို ၿငီး​​ေငြ႕သည္ႏွင့္​ တစ္ခါ​ေသာ္ ထိုစည္တို႕ကို မိမိတို႕ရပ္ရြာသို႕ ယူ​ေဆာင္လာခဲ့​၏။ ထိုစည္ႏွစ္လံုး​ကို ' ​ေဂၚကြာထူး​ ' ၊ ' ​ေဂၚကြာ​ေစး​ ' ဟူ၍ ကရင္ဘာသာျဖင့္​ ​ေခၚ​ေလသည္။ မြန္ကရင္တို႕သည္ ထိုစည္ႏွစ္လံုး​ကို သထံုနယ္ ၊ ဒုန္ရင္း​ရြာအနီး​ရွိ ဂူတစ္ခုအတြင္း​၌ သိမ္း​ဆည္း​ထား​သည္ဟု အယူရွိၾက​ေလသည္။

ထိုစည္တို႕ကို တီး​ခတ္​ေသာ လက္ခတ္တို႕မွာ ဖာပြန္နယ္ ၊ လူး​​ေသာ္ကို ရြာရွိ ဗမာကရင္တို႕၏ လက္တြင္ က်န္ရစ္ခဲ့​ၾကသည္။ သို့​​ေၾကာင့္​လည္း​ ႏွစ္စဉ္လိုပင္ ပြဲ​ေတာ္ခ်ိန္ က်​ေသာအခါ၌ ဗမာကရင္တို႕သည္ မြန္ကရင္တို႕ထံ ဆင္း​လာ၍ ထိုဖား​စည္မ်ား​ကို ျပန္၍ ​ေပး​အပ္ရန္ ​ေတာင္း​ဆို​ေလ့​ရွိၾကသည္။ သို႕သာ္လည္း​ မရရွာၾက​ေခ်။

ထိုစည္တို႕ကို အတင္း​​ေဆာင္ယူသြား​​ေသာ မြန္ကရင္ ႏွစ္​ေယာက္မွာ ​ေဂၚလီ​ေဘး​ႏွင့္​ ​ေဂၚဆာ​ေပၚတို့​ျဖစ္၍ အျမင့္​အျမတ္ထား​​ေသာ ဖား​စည္တို႕ကို ခိုး​ယူျခင္း​ တည္း​ဟူ​ေသာ အျပစ္​ေၾကာင့္​ မ်က္စိမ်ား​ နာရသည္ဟု ဆိုသည္။ ယခု ဒံုး​ရင္း​ရြာရွိ ထိုသူႏွစ္​ေယာက္မွ ဆင္း​သက္​ေသာ သား​ ၊ ​ေျမး​ ၊ အဆက္အနြယ္ တို႕သည္ ယ​ေန႕အထိ ထိုသို႕ပင္ မ်က္စိနာ​ေရာဂါ ရၾကသည္ဟု ဆိုသည္။

[မွတ္ခ်က္​ေဂၚကြာထူး​ (ဗမာ ကရင္ ဘာသာ)
​ေဂၚ = စည္ကို ​ေရွ့​တည္၍ ​ေခၚ​ေသာစကား​ ၊ ကြာ = ခါး​စည္း​အပတ္ ၊ ထူး​ = ​ေရႊ ၊ ​ေစး​ = ​ေငြ ။ ]

ကရင္လူမ်ိဳး ေခါင္းေဆာင္ ေထာ့မဲဖ
ျမန္မာ႔ဂုဏ္ရည္ ရာဇ၀င္ဖတ္စာ (ဦးဖုိးက်ား)

ကရင္လူမ်ိဳးတို႕သည္ ေျမာက္အရပ္ဆီမွ တျဖည္းျဖည္း ဆင္းလာ၍ ျမန္မာျပည္တြင္းသို႕ ေရာက္ၾကသည္။ ထိုသို႔ ေျမာက္အရပ္၌ ေနၾကစဉ္က ကရင္လူမ်ိဳးတို႕၏ ပထမေခါင္းေဆာင္ အႀကီးအမႉး ေထာ့ဖဲမ ဆိုသူသည္ အလြန္ အားအင္သန္စြမ္း က်င္လည္သည့္အျပင္ မိမိအမ်ိဳးသားမ်ားအား ေကာင္းစြာ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေလသည္။
တစ္ခါေသာ္ မိမိတို႕လယ္ယာကို အလြန္ ႀကီးမားၾကမ္းတမ္းေသာ ေတာဝက္ႀကီး တစ္ေကာင္သည္ လာေရာက္တူးဆြ ဖ်က္ဆီးေလ့ရွိ၏။ ထိုဝက္ႀကီး၏ ရန္ကို ၿဖိဳဖ်က္နိုင္သူမရွိဘဲ ကာလအတန္ၾကာ အဖ်က္အဆီး ခံေနၾကရကုန္၏။
ထိုအခါမွ ေထာ့ဖဲမသည္ ကိုယ္တိုင္ထြက္၍ ႏွိမ္နင္းရေလသည္။ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာ တိုက္ခိုက္ေလမွ ဝက္ႀကီးေသ၍ ထားခဲ့ၿပီးလ်ွင္ ေထာ့မဲဖ ျပန္ခဲ့၏။ ဝက္ႀကီးေသေၾကာင္းကို ၾကား၍ ေထာ့မဲဖ၏ သားမ်ားသည္ ဝက္ေသေကာင္ကိုယူရန္ သြားၾကရာ ဝက္ေသေကာင္ကို မေတြ႕ရေတာ့ဘဲ တိုက္ခိုက္စဉ္က က်ိဳးက်န္ရစ္ခဲ့ေသာ ဝက္စြယ္တစ္ေခ်ာင္းကိုသာ ေတြ႕ၾကရေလ၏။
ေထာ့မဲဖသည္ ထိုဝက္စြယ္ကို ဘီးလုပ္၍ အသံုးျပဳေလ၏။ ထိုဝက္စြယ္မွာ အလြန္ ထူးဆန္းအံ့ဩဖြယ္ ေကာင္းသည္ကို ေတြ႕ရေလ၏။ ထိုဝက္စြယ္ကို ဆင္ယင္ အသံုးျပဳသူတို႕သည္ ပ်ိဳရြယ္သန္မာေသာ အျဖစ္ကို ရၾကေလ၏။ ဤသို့အားျဖင့္ မၾကာမီပင္ မိမိတို့ ရပ္ရြာ၌ လူသူမ်ားျပားစြာ တိုးတက္လာေလ၏။
ဤသို႕ လူပြားမ်ားလာ၍ ေနရာက်ဉ္းသျဖင့္ ေနရာထိုင္ခင္းအသစ္ကို ရွာေဖြရန္ ထြက္ခြာလာခဲ့ၾကေလ၏။ တျဖည္းျဖည္း လာခဲ့ၾကရာ ကရင္ဘာသာျဖင့္ ' ထီဆဲ့မဲ့ယြား ' ေခၚေသာ ျမစ္ႀကီးတစ္ခုကို ေရာက္လာေလ၏။ ထိုျမစ္ႀကီးသို႕ ေရာက္ၾကေသာ္ ခရု စသည္တို႕ကို ေတြ႕ရွိခ်က္ျပဳတ္ၾကရာ၌ အလြန္ အခ်ိန္ၾကာ ေႏွာင့္ေႏွးသည္ႏွင့္ ေထာ့မဲဖသည္ ၎၏ လူတို႕ကို မေစာင့္ေတာ့ဘဲ ေရွ႕က သြားႏွင့္ေလ၏။ ေထာ့မဲဖက " သင္တို႕သည္ အလြန္ ေလးလံေသာသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္ ၊ ငါ မေစာင့္နိုင္။ သို့ရာတြင္ ငါ့ေနာက္ကို လိုက္လာနိုင္ၾကေအာင္ ငါသြားရာလမ္းကို ရွင္းလင္းခုတ္ထြင္ မီးရွိဳ့၍ အမွတ္အသား ထားခဲ့မည္။ ငါ့ေနာက္သို႕ လိုက္ခဲ့ၾက " ဆို၍ ေရွ႕က သြားႏွင့္ျခင္း ျဖစ္ေလသည္။
ကာလအတန္ၾကာေသာ္ တရုတ္မ်ား ေပါက္လာၿပီးလ်ွင္ ကရင္တို႕အား ခရု စသည္တို႕၏ အခြံမ်ားကို မည္သို႕ခြဲထုတ္၍ အထဲမွ အသားကို ယူရပံုတုိ႕ကို ျပသေလသည္။ ထိုအခါမွ ကရင္တို႕သည္ စားေသာက္ၿပီးလ်ွင္ မိမိတို႕၏ ေခါင္းေဆာင္လူႀကီး ေထာ့မဲဖ ေနာက္သို့ လိုက္ၾကေလ၏။ ထိုသို႕ လိုက္ၾကရာ၌ ေထာ့မဲဖ ခုတ္ျဖတ္ခဲ့ေသာ ငွက္ေပ်ာပင္ စသည္တို႕သည္ ကာလၾကာၿပီ ျဖစ္သျဖင့္ ျပန္၍ အသစ္ေပါက္ ထြက္ၾကသည္ႏွင့္ လမ္းပိတ္ေန၍ ေကာင္းစြာ မသြားနိုင္ၾကဘဲ ေထာ့မဲဖကို မမီနိုင္ ရွိၾကေလ၏။
ထိုသို့ မမီနိုင္ ရွိၾကေသာအခါ ထိုအနားအနီး၌ပင္ ခ်ရပ္ တည္ေထာင္ေနၾကေလ၏။ ေခါင္းေဆာင္ ေထာ့မဲဖသည္ကား တန္ခိုးထက္ျမက္ ထူးဆန္းေသာ ဝက္စြယ္ဘီးကို ယူေဆာင္၍ ေရွ႕သို႕သာ ဆက္လက္ ထြက္သြားေလသည္။ ဝက္စြယ္ဘီးကိုလည္း ယေန႕တိုင္ မေတြ႕ၾကရေတာ့ေခ်။
မွတ္ခ်က္
ေထာ့မဲဖ (ျမန္မာကရင္ဘာသာ)
ေထာ့ = ဝက္ ၊
မဲ = အစြယ္ ၊
ဖ = အဖ ၊ အဘိုး ။
သို့ေၾကာင့္ " အဘိုးဝက္စြယ္ = ဘိုးဝက္စြယ္ " ဆိုလိုသည္။ မြန္ကရင္ဘာသာ ႏွင့္ေသာ္ " ထို႕ေမဖ " ေခၚသည္။
ထီဆဲ့မဲ့ယြား (ျမန္မာကရင္ဘာသာ)
ထီ = ေရ ၊
ဆဲ့ = တစ္ေလ်ွာက္ ျဖတ္စီးသြားသည္ ၊
မဲ့ = သဲ ၊
ယြား = စီးသြားသည္။
သို့ေၾကာင့္ ျဖတ္စီးလ်က္ရွိေသာ သဲေခ်ာင္းႀကီး ၊ သဲျမစ္ႀကီး ဆိုလိုသည္။
မြန္ကရင္ဘာသာႏွင့္ေသာ္ " ထီေဆ့ေမ့ယြား " ေခၚသည္။

Posted by မင္းအရိပ္

No comments:

Post a Comment